Samotność w pracy – Jak sobie z nią poradzić?

Samotność w pracy – Jak sobie z nią poradzić?

27 sierpnia 2017 4 przez Alicja Marzyn

Samotność jest jedną z największych bolączek XXI wieku. Doskwiera wielu osobom, a niekiedy dochodzi do sytuacji, gdy przeradza się ona w depresję. Bardzo często występuje ona w pracy. Co z tego, że pracuje się w wielkim biurowcu wśród ludzi, jeśli nadal jedynym towarzyszem są nasze myśli i krążące nam w głowie poczucie samotności.

Zmiana pracy jednym z najcięższych okresów w karierze

Nieraz zdarzała się sytuacja, gdy po prostu trzeba było zmienić pracę, lub nawet zacząć swoją pierwszą. Zawsze na początku towarzyszy temu strach. Dołącza się do nowego, już zgranego zespołu, jest się tam zupełnie obcym i nikogo się nie zna. Towarzyszy temu poczucie samotności, smutek, niepewność, niezrozumienie.

Sprawdź także: Jak znaleźć znajomych w nowym mieście

Każdemu jest wtedy bardzo ciężko, a zyskanie zaufania w nowym miejscu jest bardzo trudne. Nawet jeśli ktoś jest bardzo towarzyską, wesołą osobą, w pracy może czuć się bardzo samotny.

Samotność w pracy to objaw, z którym należy bardzo szybko sobie poradzić. Są jednak rzeczy, które to utrudniają. Gdy pojawia się nowy pracownik, który jest na każde zawołanie kierownika, czy szefa, dodatkowo skrupulatnie wykonuje swoje zadania i nie protestuje, to automatycznie jest źle postrzegany.

Reszta zespoły budzi w sobie zazdrość, złość i traktuje nowego pracownika jako zupełnie gorszego. Nowa osoba często dostaje ciężkie zadanie i nie zwraca się uwagi na to, że nie zdążyła się jeszcze wdrożyć w tok pracy i nadal przechodzi etap adaptacji.

Pracownik, który tylko wykona swoje zadanie źle, często jest wyśmiewany przez innych i wytyka mu się jego błędy. Na początku bardzo ciężko jest spotkać osobę, która chętnie udzieli rad i pomoże w wykonaniu zadań.

Najgorsza sytuacja występuje wtedy, gdy nawet szefostwo nie potrafi zrozumieć sytuacji pracownika i nie wprowadza go powoli do zespołu firmy.

Czujesz się samotny w pracy – Co zrobić w takiej sytuacji?

Aby firma dobrze prosperowała, musi mieć bardzo zgrany zespół. Przede wszystkim szefostwo powinno zaangażować się w przedstawienie pracownika zespołowi, z którym będzie pracował. Pozwoli to na wcześniejsze poznanie się i uniknięcie pierwszych nieporozumień. Bardzo dobrym sposobem są także imprezy integracyjne. Takie powinny być organizowane jak najczęściej, aby zespół mógł się jak najlepiej poznać i zaprzyjaźnić.

Nie skazujmy się na samotność w pracy

Nowy pracownik powinien być świadom, że sytuacja, gdy będzie się czuł samotny, nie będzie trwała wiecznie i po jakimś czasie się to zmieni. Musi pokazać, że jest otwarty na pracę zespołową, a do starszych pracowników czuje szacunek.

Powinien także z uśmiechem na twarzy zwracać się do innych o pomoc i samemu wyrażać chęć nauki. Dzięki temu starsi pracownicy poczują się jakby opiekowali się tym nowym, a poza tym będą czuli się odpowiedzialni za pomoc tej nowej osobie.

Z samotnością należy walczyć

Nie warto się męczyć w miejscu, gdzie ciąży na nas poczucie samotności. Jeśli próba integracji nie zadziałała, należy jak najszybciej zmienić miejsce pracy. Praca powinna sprawiać przyjemność, a nie wykańczać psychicznie. Musi odbywać się w bardzo dobrej atmosferze i nie warto tracić zdrowia dla pieniędzy.

5/5 - (4 votes)